Iv cel Naiv: „Câteodată îmi folosește faptul că sunt naiv, câteodată mă încurcă”

Foto: Facebook

Foto: Facebook

„Un om căra în spate/ Un dram de naivitate”. Se numea Iv cel Naiv și nu-l cunoșteau decât prietenii apropiați. Restul lumii știe despre Iv doar că scrie poezie, pe www.ivcelnaiv.ro. O poezie care te contrariază, dar care nu-ți mai dă drumul până nu recunoști că și tu te regăsești în versurile acelea. Că și tu le-ai fi putut scrie, dacă te-ar fi chemat Iv cel Naiv, dacă ai fi știut să scrii, să simți, să fii la fel de… naiv.

E vrâncean, născut și școlit la Focșani, unde încă mai sălășluiesc amintirile legate de prima iubire și de primele visuri. Are pregătire de inginer, dar nu prea-i folosește asta în poezie. Sau poate da. N-a profesat niciodată, s-a apucat de scris versuri – altă inginerie. Este tatăl a două fete și e îndrăgostit până peste cap. De fiicele lui și de sursa lui de inspirație cea mai mare.

Când nu scrie poezie, face lego. Când nu face lego, gătește. Când nu gătește, călătorește. Și încă multe altele. A lansat în februarie, la Cărturești Carusel, volumul 16 poezii de iubire pe care mi le-aș fi scris mie dacă aș fi fost tu, care se alătură celorlalte volume: Nesfârșesc, Uibesc și Versez, toate – ilustrate de artistul Vali Petridean. Acum lucrează la un roman despre care nu știe când va fi gata, dar al cărui titlul l-a stabilit deja: Brandy. Evident, n-a fost prezent la propria lansare, ca să nu-și deconspire identitatea. Și chiar dac-ar fi fost, n-ar fi știut nimeni asta. Pentru că Iv cel Naiv prețuiește relația cititorilor cu versurile lui mai mult decât pe cea a cititorilor cu el însuși.

 

 

Alina-Elena Vasiliu: Cum îl strigă prietenii pe Iv cel Naiv? Care e prenumele lui?

Din volumul „16 poezii de iubire pe care mi le-aș fi scris mie dacă aș fi fost tu” (Foto: http://www.petridean.com/)

Din volumul „16 poezii de iubire pe care mi le-aș fi scris mie dacă aș fi fost tu” (Foto: http://www.petridean.com/)

Iv cel Naiv: Iv trăiește într-o lume în care nu există nici prieteni, nici prenume. E o lume în care plouă cu observații, iar după, apare curcubeul unui gând.

Există, printre apropiații dumneavoastră, oameni care nu știu că dumneavoastră sunteți Iv cel Naiv?

Cei care îmi sunt într-adevăr aproape știu cine sunt.

Sunteți responsabil pentru pseudonimul „Iv cel Naiv”? Cum l-ați ales?

Știam că ceea ce scriu, chiar gestul de a scrie în sine este unul naiv. Naivitatea e un frigider în care îmi țin gândurile. Așa că a fost ușor să-mi dau seama că numele meu trebuie să fie naiv. Apoi, am observat că acest cuvânt îmi conține și numele. N-am făcut decât să-l scot de acolo.

N-o să vă întreb „de ce naiv?”, pentru că știu deja că n-ați scăpat de asta în nici un interviu. Dar ce folos să cari în spate „un dram de naivitate”?

Pentru mine e simplu – așa sunt. Câteodată îmi folosește faptul că sunt naiv, câteodată mă încurcă. Dar pentru ceilalți, naivitatea mea poate fi o bucurie, dac-o pun în poezie.

Focșani: „călătorii în jurul lumii imaginate sub teiul din curtea bisericii”

Din volumul „16 poezii de iubire pe care mi le-aș fi scris mie dacă aș fi fost tu” (Foto: http://www.petridean.com/)

Din volumul „16 poezii de iubire pe care mi le-aș fi scris mie dacă aș fi fost tu” (Foto: http://www.petridean.com/)

Ce vă mai caracterizează, în afară de naivitate?

Sunt un pic mai drept decât liniile pe care le trag, un pic mai înalt când iubesc, am sufletul în formă de frunză și, ocazional, sughit fluturi.

Care a fost prima poezie publicată sub acest pseudonim?

Sincer, nu mai știu.

Sunteți originar din Focșani. Ce școală și ce liceu ați terminat?

O școală și un liceu din Focșani.

Ce înseamnă Focșani pentru dumneavoastră? Vă emoționează, vă inspiră, vă liniștește?

Înseamnă nostalgia copilăriei – genunchi juliți, garduri sărite la furat de mere, prima iubire, călătorii în jurul lumii imaginate sub teiul din curtea bisericii și atâtea altele.

V-ați gândit să organizați o lansare a uneia dintre cărți în orașul dumneavoastră natal?

Deocamdată nu.

Din volumul „Versez” (Foto: http://www.petridean.com/)

Din volumul „Versez” (Foto: http://www.petridean.com/)

„Aș putea scrie un volum despre…”

Pentru cine scrieți poezie?

Pentru cei care vor să se bucure de ea. Printre ei, și eu. Și, poate, și tu.

Ce vă inspiră când scrieți poezie?

Multe sunt lucrurile care mă inspiră. Probabil, tot ce e viu și, în special, păsările și oamenii. Dintre oameni, în special iubită-mea. De la iubită-mea în special buzele. Aș putea scrie un volum doar despre asta. Chiar…

Dacă ar trebui să alegeți o singură poezie dintre toate cele pe care le-ați scris, care vă definește/reprezintă cel mai bine? Cu care rezonați cel mai mult?

Există, în ceea ce am scris, unele versuri care mi se par mai reușite decât altele. Dar nu pot alege o poezie, un vers. Există, probabil, un fel al scriitorului de a se atașa de ceea ce a scris deja, așa cum există un fel de a detesta ceea ce a scris deja. Dar ele nu se pot separa. Sau, cel puțin eu nu le pot separa. Așa că nu există o poezie preferată.

Știu că lucrați la un volum de proză, al cărui titlu provizoriu este „Brandy”. Despre ce va fi vorba? Ce-mi puteți dezvălui?

Deocamdată nimic, pentru că nici eu nu știu prea multe, în afară de faptul că va dura mult până va fi gata.

„Sunt pasionat de mâncarea asiatică”

Din volumul „16 poezii de iubire pe care mi le-aș fi scris mie dacă aș fi fost tu” (Foto: http://www.petridean.com/)

Din volumul „16 poezii de iubire pe care mi le-aș fi scris mie dacă aș fi fost tu” (Foto: http://www.petridean.com/)

De ce-ați ales anonimatul, în condițiile în care lumea apreciază într-o măsură covârșitoare creațiile dumneavoastră?

Pentru că nu e important cine sunt, ci ceea ce scriu. Aș vrea ca oamenii să se bucure de un vers al meu mai mult decât de o întâlnire cu mine. Eu sunt doar un om.

Ce face Iv cel Naiv când nu scrie poezie?

Călătorește, gătește, conduce, aleargă, nu mai fumează, citește, vede filme, face lego alături de copii, și, bineînțeles, răspunde la interviuri.

Ce-ați vrea să știe lumea despre Iv cel Naiv?

Sunt pasionat de mâncarea asiatică. Mirosit, gustat, gătit.

Așteptăm un nou volum de poezii de la dumneavoastră în curând?

Tocmai a mai ieșit unul pe piață – 16 poezii de iubire pe care mi le-aș fi scris mie dacă aș fi fost tu. Așa că un altul n-o să mai apară prea curând. Dar poezii scriu zilnic, pe ivcelnaiv.ro.

Din volumul „Uibesc” (Foto: http://www.petridean.com/)

Din volumul „Uibesc” (Foto: http://www.petridean.com/)

Lasă un răspuns

